МАТЕРІАЛИ ВСЕУКРАЇНСЬКИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ЧИТАНЬ «МЕТОДИЧНА СПАДЩИНА М. В. БОГДАНОВИЧА: СУЧАСНИЙ КОНТЕКСТ» - 28 Квітня 2016 - Лабораторія початкової освіти
Понеділок, 05.12.2016, 01:19
Вітаю Вас Гость | RSS

ВІДДІЛ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ ІНСТИТУТУ ПЕДАГОГІКИ НАПН УКРАЇНИ

Наше опитування
Чи вважаєте Ви урок найефективнішою формою навчання молодших школярів?
Всього відповідей: 20
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » 2016 » Квітень » 28 » МАТЕРІАЛИ ВСЕУКРАЇНСЬКИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ЧИТАНЬ «МЕТОДИЧНА СПАДЩИНА М. В. БОГДАНОВИЧА: СУЧАСНИЙ КОНТЕКСТ»
13:50
МАТЕРІАЛИ ВСЕУКРАЇНСЬКИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ЧИТАНЬ «МЕТОДИЧНА СПАДЩИНА М. В. БОГДАНОВИЧА: СУЧАСНИЙ КОНТЕКСТ»

МАТЕРІАЛИ
ВСЕУКРАЇНСЬКИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ЧИТАНЬ
«МЕТОДИЧНА СПАДЩИНА М. В. БОГДАНОВИЧА:
СУЧАСНИЙ КОНТЕКСТ»
19 листопада 2015 року

МИХАЙЛО ВАСИЛЬОВИЧ БОГДАНОВИЧ.
СПОГАД ПРО НАШОГО ВЧИТЕЛЯ


Вашуленко Микола Самійлович,
академік НАПН України,
доктор педагогічних наук, професор


У цей ювілейний для нашого відділу рік хочу висловити добре слово і добру пам’ять про Михайла Васильовича БОГДАНОВИЧА, кандидата педагогічних наук (1967р.), вченого-методиста, автора підручників і навчальних посібників з математики для учнів початкових класів, методичних посібників для вчителів. Він народився 20 листопада 1925 року в м. Глухові Сумської області. Тут і пройшли його дитячі та юнацькі роки. Вісімнадцятирічним юнаком влився він у ряди захисників Батьківщини, коли почалася Велика Вітчизняна. За бойові заслуги його нагороджено медалями “За освобождение Варшавы”, “За взятие Берлина”, “За победу над Германией”.
Після демобілізації закінчив Глухівський учительський інститут (1951 р.), фізико-математичний факультет Сумського педінституту (1955 р.). Здобув базову кваліфікацію вчителя математики і фізики. З 1951 р. по серпень 1958 р. працював учителем математики в середніх школах Сумщини, а з вересня 1958 р. по серпень 1962 р. – старшим викладачем методики математики на факультеті підготовки вчителів початкових класів Глухівського педагогічного інституту, де я здобував професію вчителя початкових класів. Михайла Васильовича вирізняло з-поміж інших молодих викладачів, які нас навчали, винятково серйозне ставлення до занять. Він розпочав зі створення кабінету методики математики, до чого активно залучив нас, студентів. Кожен мав виготовити власноручно заданий ним навчальний або наочний посібник, за що виставлялася оцінка, яка бралася до уваги під час складання заліку, екзамену. Особливо чомусь запам’яталися практичні вимірювальні заняття на місцевості. Набуті на цих заняттях методичні і професійні вміння вирізняли нас, учителів початкових класів з вищою освітою, серед наших шкільних колег — випускників педагогічних училищ.
Щаслива доля звела мене з моїм глухівським учителем у Києві, де він після закінчення аспірантури очолював відділ початкового навчання в НДІ педагогіки України. Дізнавшись від наших випускників, що також працювали в Києві, про те, що я здобув другу вищу освіту, філологічну, він запропонував мені в січні 1972 р. взяти участь у конкурсі на заміщення вакантної у відділі посади молодшого наукового співробітника. Відтоді ми були завжди разом — і на роботі, і в численних відрядженнях по Україні та за рубежем, і на відпочинку. Не зважаючи на те, що спеціальності наші були різні, він продовжував залишатися моїм учителем, наставником не тільки в серйозних, наукових питаннях, а навіть і в дрібницях. А скільки цікавої інформації різного змісту я дізнавався від нього під час наших спільних “комплексних” обідів, які тоді було запроваджено в усіх ресторанах Києва! Михайло Васильович систематично відвідував театри, концертні вечори і з задоволенням ділився своїми враженнями, давав власну характеристику й оцінку відомим у ті роки виконавцям, радив нам, працівникам відділу, не пропустити той чи інший спектакль.
Без будь-якого перебільшення скажу, що такого уважного прочитання автореферату моєї кандидатської дисертації, як це зробили два мої глухівські вчителі М.В.Богданович і Й.М. Казнадзей, я не мав ні від кого.
П’ятдесят п’ять плідних літ присвятив М.В.Богданович невтомній праці на освітянській ниві. Сам як науковець він досяг чимало. У відділі початкового навчання НДІ педагогіки УРСР він піднімався по сходинках від аспіранта до завідуючого. Тут і розкрився його талант творчої людини, неабиякого керівника й організатора.
У численних педагогічних і методичних працях учений виявив і фахову майстерність, і чуття нового у педагогіці, і талант популяризатора початкової математики, її методики. Михайло Васильович не тільки навчав класоводів, як потрібно працювати з найменшими школярами, а й створював методичні посібники, підручники для вчителів та їхніх вихованців. Увесь педагогічний доробок ученого – близько 300 наукових праць, у тому числі 3 монографії, 100 методичних посібників, 7 підручників для початкової школи та 1 підручник для педагогічних закладів. У монографіях розглядаються питання математичного розвитку молодших школярів, ефективності уроку математики в початкових класах, формування вмінь учнів розв’язувати задачі, навчання виконувати арифметичні обчислення. Заслуженою популярністю користуються його “Методика розв’язування задач у початкових класах”, “Урок математики у початковій школі”, “Методика вивчення нумерації і арифметичних дій у початковій школі”, підручники з математики, навчальні посібники.
М. В. Богданович наполегливо працював у період переходу школи на новий зміст математичної освіти. Головна ідея, яку він тоді успішно здійснив, – це створення навчально-методичного комплекту з математики для всіх початкових класів: зошити з друкованою основою як допомогу учням інтенсифікувати пізнавальну діяльність збірники диференційованих завдань – щоб реалізувати індивідуально-груповий підхід до навчання дітей альбом завдань з математики – створення відповідного рівня наочної основи викладання предмета розвивальні книжки для домашнього читання учнів з математичними “цікавинками” («Математична веселка», «Математичні віночки») – з метою виховання в них інтересу до математики, розвитку кмітливості, винахідливості. Слід зазначити, що ці навчальні посібники для молодших школярів були видані українською, російською й угорською мовами, а «Математична веселка» перекладена німецькою.
Та цінність літературно-педагогічної діяльності вченого не тільки у високому науково-методичному рівні його власного доробку, а й у тому, що він стимулював до творчості багатьох учителів, своїх колег-науковців, зокрема, залучив окремих із них до створення вже згаданого методичного комплексу.
Творчу роботу М.В. Богданович успішно поєднував із організаторською і просвітницькою. Досить загадати, що він активно працював як член науково-методичної ради Міністерства освіти УРСР з проблем педагогіки і методики початкового навчання, упродовж багатьох років був головою первинної організації Педагогічного товариства УРСР при Науково-дослідному інституті педагогіки. Михайло Васильович був одним із фундаторів журналу “Початкова школа”, членом редколегії, його постійним, надзвичайно авторитетним і плідним автором. Він завжди і скрізь виявляв себе компетентним, ініціативним організатором і керівником у різних галузях педагогічної справи.
Учений щиро і безкорисливо ділився глибокими знаннями з викладачами вузів і педучилищ, з науковцями і вчителями, щедро дарував наукові ідеї та підготував 7 кандидатів педагогічних наук. З доповідями на всесоюзних і всеукраїнських науково-практичних конференціях та нарадах, з лекціями на курсах підвищення кваліфікації вчителів М.В. Богданович виступав в усіх областях України. Він був знаним фахівцем у галузі початкової математичної освіти в Інституті змісту і методів навчання АПН СРСР. Його учні-колеги працюють у багатьох педагогічних вищих навчальних закладах нашої країни, Молдавії, Білорусії.
Головними людськими рисами, які особливо яскраво вирізняли Михайла Васильовича, були щедрість і чуйність. Численні його рецензії на рукописи, наукові доповіді, творчі праці вчителів, науковців завжди були доброзичливі й тактовні. Він ніколи не був безапеляційним у своїх оцінках, навіть у найслабшій праці прагнув знайти раціональну “зернину” і не скупився на поради щодо доопрацювання й удосконалення рецензованого матеріалу. Можна тільки по-доброму заздрити невтомній праці Михайла Васильовича. Усі його учні, колеги не могли збагнути, як у нього вистачало часу та сил і на організаційну роботу, і на наукове керівництво, і на власну творчу працю, і на активний відпочинок. Щодня він накручував околицями Києва десятки кілометрів на велосипеді.
Після Урядової постанови про створення можливостей для поступового переходу на систематичне навчання дітей із шестирічного віку (1979 р.) Михайло Васильович вирішив передати свою посаду завідуючого мені, на той час уже кандидату педагогічних наук. Але він залишався активним учасником здійснення широкомасштабного педагогічного експерименту з переходу початкової школи з трирічної на чотирирічну – експеримент проходив у чотирьох районах України – Ніжинському Чернігівської обл.., Радехівському Львівської обл., Волноваському Донецької обл. і м. Орджонікідзе Дніпропетровської обл. Двічі на рік Міністерство освіти УРСР звітувало на колегії Міністерства освіти СРСР про хід і результати цього експериментально-дослідного навчання. За його авторства і наукового керівництва було створено оригінальні підручники з математики для нової початкової школи, якими користувалися і школи прибалтійських республік. У своїй роботі я намагався багато в чому наслідувати свого вчителя. Дружня, робоча, доброзичлива атмосфера в нашому відділі завжди була зразком для інших наукових підрозділів нашого Інституту.
За плідну науково-педагогічну діяльність М.В. Богдановича нагороджено орденом Трудового Червоного Прапора (1978 р.), медалями “За доблестный труд в честь 100-летия со дня рождения В.И.Ленина” та А.С. Макаренка (1976 р.), значком “Відмінник народної освіти” (1972 р.). У 1985 р. його відзначено Почесною грамотою Президії Верховної Ради УРСР. Ім’я відомого вченого і методиста занесено до Книги пошани Інституту педагогіки України.
Це була світла, творча і небайдужа до всього на Землі і в Україні людина, справжній патріот нашої держави. Світла пам’ять про видатного вченого-енциклопедиста Михайла Васильовича Богдановича назавжди залишиться в серцях його колишніх учнів і колег.

Повний збірник МАТЕРІАЛІВ ВСЕУКРАЇНСЬКИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ЧИТАНЬ «МЕТОДИЧНА СПАДЩИНА М. В. БОГДАНОВИЧА: СУЧАСНИЙ КОНТЕКСТ» можна знайти за посиланням  /materiali_ped_chitan_2015.pdf

Переглядів: 82 | Додав: argentina1394 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Календар
«  Квітень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2016
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz