Вівторок, 19.03.2024, 07:01
Вітаю Вас Гость | RSS

ВІДДІЛ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ ІНСТИТУТУ ПЕДАГОГІКИ НАПН УКРАЇНИ

Наше опитування
Чи вважаєте Ви урок найефективнішою формою навчання молодших школярів?
Всього відповідей: 32
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

В АВАНГАРДІ МОДЕРНІЗАЦІЇ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

В авангарді модернізації початкової освіти

У колі наукових інтересів співробітників відділу початкової освіти останнього десятиріччя перебувають дослідження проблеми компетентнісного підходу. Численні напрацювання з обраного напряму знайшли відображення у другому поколінні Державного стандарту початкової загальної освіти і навчальних програм. Науково-дослідна робота з теми «Дидактичне моделювання організаційних форм компетентнісно орієнтованого навчання у початковій школі», яку розпочато в 2014 році, виводить дослідження компетентнісного підходу на новий рівень узагальнення.

Палітра наукових досліджень з теми представлена підтемами співробітників, які охоплюють освітні галузі «Мови і література»(О. Я. Савченко, М. С. Вашуленко, В. О.Мартиненко, К. І. Пономарьова, О. Ю. Прищепа, О. В. Вашуленко), «Математика» (О. В. Онопрієнко, Н. П. Листопад), «Природознавство» (І. В. Андрусенко), «Суспільствознавство» (Н. М. Бібік), а також загальнодидактичні аспекти моделювання освітнього простору в початковій школі в умовах варіативності організаційних форм навчання (А. Д. Цимбалару).

Проміжні результати дослідження знайшли відображення у нормативних документах, підготовлених протягом 2014-2015р.р. співробітниками відділу у співпраці з МОН, а саме:

- оновленій версії навчальних програм для 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів з української мови – мови навчання, російської мови, літературного читання, математики, природознавства (усі співробітники), затверджених наказом МОН України (від 22.12.2014р. №1495);

- оновленій версії навчальних програм для 1-3 класів загальноосвітніх навчальних закладів з української мови – мови навчання, російської мови, літературного читання, математики, природознавства (О  Я. Савченко, Н. М. Бібік, А. Д. Цимбалару, К. І. Пономарьова), затверджених наказом МОН України (від 29.05.2015. за № 584);

- орієнтовних вимогах до змісту атестаційних завдань для проведення ДПА у 4-х класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2014-2015 н. р.(А. Д. Цимбалару, К. І. Пономарьова), затверджених наказом МОН України (від 20.02.2015 № 192);

- інструкції щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів(А. Д. Цимбалару, К. І. Пономарьова), затвердженої наказом МОН Країни (від 08.04. 2015 за №412) і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України (від 27.04.2015 р. № 472/26917);

- Інструктивно-методичному листі МОН України (від 14.02.2015 №1/9-71) щодо роз’яснення порядку приймання дітей до першого класу загальноосвітніх навчальних закладів (А. Д. Цимбалару).

- планізаходів з реалізації «Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді»(А. Д. Цимбалару, О. В. Вашуленко, Н. М. Бібік), затвердженого наказом МОН України (від16.06.2015  №64);

- методичних рекомендаціях щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах (Н. М. Бібік, О. Я. Савченко, А. Д. Цимбалару, В. О. Мартиненко, К. І. Пономарьова, Н. П. Листопад),затверджених наказом МОН України (від16.06.2015 р. №641).

На виконання доручення Президії НАПН України за останній рік співробітниками відділу проаналізовано зміст початкової освіти та підготовлено Аналітичну записку і Пропозиції до проекту Концепції розвитку освіти в Україні на період 2015-2025 р. щодо основних напрямів реформування початкової освіти.

До початку нового 2015/2016 навчального року підготовлено методичний коментар щодо організації навчально-виховного процесу з урахуванням змін у навчальних програмах (вид-во «Ранок»).

Науковці відділу початкової освіти завжди були в авангарді підготовки навчальної літератури. За роки існування відділу створено не одну сотню якісних і затребуваних у школах країни підручників. Так, тільки за 2014-2015 рр. співробітниками створене нове покоління підручників: «Буквар» (М. С. Вашуленко, О. В. Вашуленко), «Українська мова» (М. С. Вашуленко у співавт.), «Літературне читання» (О. Я. Савченко), «Я у світі» (Н. М. Бібік), «Математика» (О. В. Онопрієнко у співавт.), «Математика» (Н. П. Листопад), які стали переможцями конкурсів. В основу розроблення зазначених підручників покладено результати наукових досліджень співробітників з проблеми формування ключових і предметних компетентностей молодших школярів. Перевага створених підручників полягає також у тому, що до них на компетентнісній основі науковцями відділу розроблено повний комплект навчально-методичного супроводу. Це методичні рекомендації до підготовки календарних планів і розроблень уроків, навчальні посібники для організації уроків розвитку мовлення, позакласного читання, перевірки навчальних досягнень школярів тощо;

У цьому році побачили світ(вид-во «Педагогічна думка») колективна монографія «Формування предметних компетентностей в учнів початкових класів» (за науковою редакцією Н. М. Бібік) і посібник «Уміння вчитися – ключова компетентність початкової освіти» (автор: О. Я. Савченко).

Крім того упродовж 2014-2015 рр. в електронній бібліотеці НАПН України розміщено понад 50 наукових статей співробітників, більшістьз яких опубліковано у фахових виданнях, у тому числі зарубіжних.

Співробітники беруть активну участь у міжнародних і всеукраїнських конференціях, семінарах, організовують і проводять WEBінари. Їх інтерв’ю засобам масової інформації, виступи можна переглянути на сайті відділу початкової освіти (http://abc-lab.ucoz.ua), де представлено добірку відеозаписів презентації авторами експериментальних дидактичних моделей організаційних форм навчання з урахуванням специфіки навчальних предметів і можливостей їх реалізації через підручники і навчальні посібники. Статистика сайту свідчить, що подані матеріали актуальні й популярні не лише серед освітян України, а й зарубіжжя. 

З метою апробації результатів науково-дослідної роботи співробітниками відділу розроблені практикуми, тренінги, семінари, які проводять не тільки в експериментальних школах, а й інших закладах (управліннях освіти, інститутах удосконалення, вищих навчальних закладах) і для різної цільової аудиторії (методистів, завучів і директорів шкіл,студентів).

Упровадження відбувається також шляхом експертизи співробітниками дисертаційних досліджень (О. Я. Савченко є головою спеціалізованої вченої ради; Н. М. Бібік, К. І. Пономарьова, О. Ю. Прищепа є членами спеціалізованих учених рад) і підручників та посібників (А. Д. Цимбалару є головою комісії з педагогіки та методики початкового навчання Науково-методичної ради з питань освіти МОН України; К. І. Пономарьова, О. Ю. Прищепа є членами цієї ради; усі співробітники активно залучаються до експертизи навчальної літератури), організації практики магістрів Київського університету імені Бориса Грінченка.

Наукова діяльність співробітників має практичну значущість і спрямована на розвиток початкової освіти на компетентнісних засадах, оптимізацію навчально-виховного процесу в початковій ланці освіти, забезпечення його результативності в умовах модернізації початкової школи; удосконалення змісту методичної підготовки майбутніх учителів початкових класів та підвищення кваліфікації педагогів.

 

Завідувач відділу початкової освіти

Інституту педагогіки НАПН України,

доктор педагогічних наук                                                                                                                                                                                        А. Д. Цимбалару

 

Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz