Відповідно до поставлених завдань у 2016 році в контексті виконання колективної теми «Дидактичне моделювання організаційних форм компетентнісно орієнтованого навчання у початковій школі» співробітниками відділу початкової освіти було:
здійснено кількісно-якісний аналіз результатів формувального експерименту, зокрема, перевірки ефективності побудованих моделей: уроків літературного читання з ознайомлення учнів 2-4 класів із життям і творчістю видатних українських письменників з урахуванням інваріантних і варіативних складників моделювання уроку (Савченко О. Я.); уроку української мови, що охоплює компетентнісно орієнтовані цілі, модульну структуру, діагностування результатів навчальної діяльності і рефлексію (Пономарьова К. І.), уроків літературного читання, які ґрунтуються на комунікативно-діяльнісному, логіко-інформаційному підходах і технологіях поетапного опрацювання текстів та діалогової взаємодії учнів з текстом, автором твору, його героями (Мартиненко В. О.); уроків читання різних типів в період навчання грамоти (Вашуленко О. В.); з формування у молодших школярів обчислювальної компетентності (Листопад Н. П.); навчальної взаємодії на уроках з предмета «Я у світі» (Бібік Н. М.); способів формування графіко-ор
... Читати далі »
Шановні колеги! Раді повідомити вам, що матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції "ВАРІАТИВНІСТЬ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ФОРМ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ", яка відбулася 19 квітня 2016 року, знаходяться у відкритому доступі. Ознайомитися з ними ви можете за посиланням: ... Читати далі »
Відповідно до поставлених завдань у 2015 році в контексті виконання колективної теми «Дидактичне моделювання організаційних форм компетентнісно орієнтованого навчання у початковій школі» співробітниками відділу початкової освіти було:
розробленодидактико-методичні засади моделювання уроку як основної організаційної форми навчання в контексті компетентнісного підходу; теоретичні засади моделювання компетентнісно орієнтованих уроків української мови, навчання грамоти (читання) першокласників, літературного читання, математики з формування у молодших школярів обчислювальної компетентності; способів організації графіко-орфографічної навчальної діяльності молодших школярів на уроках української мови і навчальної взаємодії учнів на уроках з предмета «Я у світі»; теоретично обґрунтовано параметри моделювання освітнього простору молодших школярів в умовах варіативності організаційних форм навчання;
охарактеризовано дидактичну сутність організаційних форм навчання у початковій школі (урок, екскурсія, самостійна робота), потенціальні можливості яких щодо формування ключових і предметних компетентностей відкриваються у комплексному застосуванні шляхом цілеспрямованого створення освітнього простору молодших школярів;
Відповідно до поставлених завдань у 2014 році в контексті виконання колективної теми «Дидактичне моделювання організаційних форм компетентнісно орієнтованого навчання у початковій школі» співробітниками відділу початкової освіти було:
розроблено програми досліджень з підтем, в яких обґрунтовано актуальність проблеми, визначено мету, завдання, об’єкт, предмет і методи досліджень, спрогнозовано очікувані результати та наукову новизну;
здійснено аналіззаконодавчих документів системи освіти, директивних матеріалів МОН України, вітчизняних та зарубіжних філософських, психологічних і педагогічних наукових джерел, публікацій у періодичних виданнях, навчальної і методичної літератури для початкової школи, здобутків шкільної практики у ЗНЗ країни і зарубіжжя; педагогічне спостереження за організацією навчальної взаємодії молодших школярів в умовах реального навчального процесу; опитування, анкетування учасників навчально-виховного процесу з метою вивчення стану досліджуваної проблеми у практиці, в результаті чогорозкрито наукову семантику категорій і понять, що становлять основу наукового контексту проблеми дослідження, розпочато складаннятермінологічного словника («педагогічне моделювання», «дидактичне моделювання», «форма на
... Читати далі »
Відповідно до поставлених завдань у контексті виконання колективної теми «Формування ключових і предметних компетентностей молодших школярів у навчальному процесі» співробітниками лабораторії початкової освіти було:
· теоретично обґрунтовано й розкрито сутність ключової компетентності «уміння вчитися»; сутність мовної, мовленнєвої, соціокультурної предметних компетентностей, що формуються в молодших школярів у процесі навчання української мови; сутність і зміст читацької компетентності; сутність, структуру і функції обчислювального, логічного, графічно-інформаційного і геометричного складників предметної математичної компетентності; сутність процесів формування і розвитку природознавчої, соціальної і здоров’язбережувальної компетентностей в учнів 1-4 класів;
· визначено загальний зміст понять «уміння вчитися як ключова компетентність», «читацька компетентність», «предметна математична компетентність», «природознавча компетентність» і «природознавча проблемна задача як засіб формування природознавчої компетентності»; «здоров’язбережувальна компетентність»;
означено структуру уміння вчитися, яка охоплює мотиваційний, змістовий, діяльнісний, контрол
... Читати далі »
Протягом 2007–2009рр. в лабораторії початкової освіти розроблялася тема «Науково-методичне забезпечення контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів на засадах компетентнісного підходу». Результати наукового дослідження:
1. Науково-методичне забезпечення контролю й оцінювання навчальних досягнень учнів 1–4 класів з української мови – мови навчання, читання, математики, основ здоров’я, курсу «Я і Україна» на засадах компетентнісного підходу. Зокрема:теоретично обґрунтовано об’єкти, функції, види контролю відповідно до вікових мікроперіодів (1–2 і 3–4 класів) та змісту освітніх галузей Державного стандарту початкової загальної освіти;
розроблено форми реалізації різних видів контролю (поточного, періодичного, тематичного, підсумкового), систему вимірників навчальних досягнень і методику їх застосування з урахуванням вікових особливостей учнів молодшого шкільного віку та специфіки змісту на
... Читати далі »